Næringsliv
Olav Iverslien
Redaktør

Båtbygging har lange tradisjoner i bygda og det finnes fortsatt igjen og i bruk trebåter av typen Lauvålibåt flere plasser i Gausdal. Båter som så dagens lys for snart hundre år siden.  Kjell Solberg har interessert seg for teknikken med å bygge gode trebåter og har fem eksemplarer bak seg bygd i egen garasje.  Det var Lauvålikarene i Vestre som bygde disse båtene først faren og siden sønnene. Samme båttype er også kalt Mohaugenbåt etter en annen båtbygger og Hallvardbåt etter Hallvard Stubberud i Espedalen. Den siste jeg bygde og solgte var jeg så frimodig å kalle Solbergbåt sier kurslederen. I verkstedet på Fjerdumsmoen har de nå straks ferdig en ny trebåt. Kurset er i regi av Gausdal Husflidslag, støttet av Husflidskonsulenten i Oppland og Gausdal Historielag. Solberg har vært lærer for 5-6 kursdeltagere gjennom vinteren og båten skal være klar for sjøsetting når isen går på fjellvatnene i vår. Den skal vises fra på et arrangement som Historielaget skal ha i Ulsrud i slutten av juni forteller Solberg, men vi burde vel hatt testa sjødyktigheten i praksis før den tid sier Solberg.

Gode båter

Båtene er stabile og lette og ro. De ble mye brukt til fisking på fjellvatnene i Gausdal. Trebåter var nok mye mer brukt før, nå har plastbåter tatt over for små robåter til fiske også. Det er sagt at Lauvålikarene bygde en båt i uka og da skal det arbeides jevnt og trutt sier Solberg. Utfordringen med båtbygging er å få tak i egnede gode materialer i rette lengder. Båten de bygger er 16 fot lang og det krever gode materialer mest mulig kvistfrie. Båten er bygd av granmaterialer. Utfordringen er å få bøyd til båtsidene i riktig profil. Da må bordene bløytes opp. Kursdeltagerne i vinter har konstruert et damprør med vatn og varmeelementer i. Det fungerer fint til å «dampe» borden slik at de blir medgjørlige. Det beste er å ha lange nok bord så en slipper skjøter i skroget. Mest arbeid er det med klinkingen, men med litt «juks» skrues bordene nå på først og så fjernes annenhver skrue og erstattes med klinker.

båt 2

Egenkonstruert material-damper

Vi har mye gode hjelpemidler i dag sier Solberg. Batteridriller og syntetisk fugemasse var ikke å få når originalbåtene ble bygd.

Men dette er håndverk og en tradisjon som holder på å gå i glemmeboka. Båtbyggerne som vi treffer denne kvelden er ikke fremmed for at de kan prøve seg på et eget prosjekt etter kurset. Nå har de lært de fleste av knepene så båt nummer to mener de nok skal være adskillig enklere å få til.

Båten er snart sjøklar. Det står igjen årekipper, innredning med tofter og sitte på og overflatebehandling så er fartøyet klart.

båt 1

Ny båt neste ferdig. Kjell Solberg sammen med Arne Paulsrud og Magnus Svendsen

Olav Iverslien
Olav Iverslien
Cron Job Starts