Skip to main content
annonser
Næringsliv
Olav Iverslien
Redaktør

 

Det var salgsansvarlig Jan Tore Morken i Meca som ville påskjønne den siste tilveksten av bilverksteder i kjeden og stilte med blomster og bløtkake i dag. Formelt var Brovold Verksted tilknyttet kjeden fra nyttår, men nå er skilting og profilering fullt i orden.

Disse karene er så beskjedne at det er bra det blir litt blest rundt dem sier Morken. Og karene er Terje Sevaldsen og Jørn Stubberud som eiere og Simen Kråbøl som mekaniker( bildet). De leier lokaler i Cirkel- K bygget og har et romslig verkstedlokale med nødvendig utstyr der.

Meca er landets største verkstedskjede med 25 egne avdelinger og forsyning av 320 Meca verksteder i Norge pluss 100 Borch- verksteder. Opprinnelsen til avdelingen på Lillehammer var Fyksen som først ble eid av Team GED og nå er Meca-avdeling mest rettet mot proffmarkedet.

Morken synes det var på tide med et Meca verksted i Gausdal. Han har ansvaret for bilverksteder i hele Gudbrandsdalen/ Mjøsområdet og innrømmer at han har prøvd å påvirke karene på Brovold en god stund. Jeg håper de blir fornøyde sier Morken. Hovedlageret til Meca ligger på Gjøvik så vareflyten skal blir god. Her i Gausdal kan de få levert varer 2 ganger pr. dag. Via vårt delelagersystem kan de bestille online og få varene raskt. Meca leverer alt av bildeler til alle merker, verkstedutstyr , verktøy og alle typer oljeprodukter.

Terje Sevaldsen kan fortelle at verkstedet har jevn pågang med oppdrag. De reparere alle typer biler tar service og EU-kontroller. De har heller ikke merket nevneverdig til Koronakrisa , men var spente på om trafikken ville holde seg etter påske. Det har den gjort og de har ca. et par ukers ventetid på reparasjoner nå. Men litt romslig er det med å kunne ta inn akutte mindre reparasjoner inn i mellom hvis det kreves.

Verkstedet er også ganske store på dekk og merker godt sesongene vår og høst på dekkskift og omlegging til ny skonning på kjøretøyer.

Temaet el-biler blir også berørt. Dette krever eget diagnoseutstyr og spesialverktøy samt sikring inne i verkstedlokalet. Vi er ikke helt der enda sier Sevaldsen, men etter hvert vil det nok komme flere og flere el og hybrid-kjøretøy så det er nok noe vi må vurdere. Vi har da vært borti noen enklere ting på el-bil allerede sier han.

Morken bekrefter at oppgradering og skolering for slike oppdrag er veldig i tiden. Det er fulle kurs for videreopplæring og mye etterspørsel etter utstyr for å serve el-bilparken som vokser.

Kundene hos Brovold er i det store og hele bygdefolk. De har en god del firmabiler og kommunale biler som de også tar service på. Vi blir ikke styrtrike på dette, men har en grei arbeidsplass for oss tre slik det er nå sier Sevaldsen.

Morken på sin side understreker at verkstedrift ikke er none gullgruve, men viktig element i lokalsamfunnet. Det er stadig strengere krav til dokumentasjon og sertifisering av utstyr for å opprettholde godkjenninger og miljøkravene er også strenge for slik virksomhet.

Ta godt vare på lokalverkstedet og bruk det mye avslutter Morken.

Olav Iverslien
Olav Iverslien