Næringsliv
Olav Iverslien
Redaktør

Torsdag og fredag i forrige uke var proff-kundene (byggmestere og byggefirma) innbudt på Landhandlerimessa på Lillehammer.  Ronny Bakken, innkjøpssjef for proffmarkedet, (bildet) kunne si seg godt fornøyd med messedagene som var en blanding av faglig påfyll, kontakt mellom leverandører og kunder samt sosialt samvær. Det var påmeldt 320 deltagere og med 80-90 fra både leverandører og Gausdal landhandleris egne folk var det rundt 500 fagfolk samlet her i to dager. De viktigste leverandørene til Gausdal landhandleri hadde stands i hallen og viste fram nyheter og sine produkter for de besøkende. Her var alt fra arbeidsklær og skruer til trelast, takstoler isolasjon og andre bygningsartikler utstilt.

Digitalt tema

Digitalisering var tema for fagdagene i år. Bruk av dataløsninger blir stadig mere utbredt i bygge-bransjen og skal være med og effektivisere denne bransjen framover.  Det siste halvåret har Gausdal Land deltatt i et digitaliseringsprosjekt sammen med Holte. Det har gått ut på en integrasjon av kalkyleverktøy opp mot varebestilling slik at en nå kan bestille varer direkte fra kalkylen sømløst og til oppdaterte priser. Dette blir rutiner som er både tidsbesparende og sikrer en kvalitetsstyring og sporbarhet gjennom hele byggeprosessen. Fra å bestille byggevarer via telefon eller epost bruker en nå digitalflyt fra tegning via kalkulasjon og til varebestilling og videre levering på byggeplass.

For dette nybrottsarbeidet mottok Gausdal Land og Holte Bygg 21 sin «Beste praksis» pris på messa. Prisen er en diplom og en betong-hammer som vel skal symbolisere slagkraft? Begrunnelsen for prisen var at digital byggevarehandel vil gi økt lønnsomhet og en mere digital byggeprosess og at dette var et viktig nybrottsarbeid.

Flere priser

På messa ble også årets leverandør kåret. Det ble takstolfabrikken til Pretre her i Gausdal. De har i tillegg til takstolproduksjon nå en omfattende produksjon av precut reisverk og bjelkelag som blir mere og mer vanlig å ta i bruk for byggefirmaene i Norge. Her er nok et eksempel på digitalisering ved at det fra byggetegninger beregnes kappelister som igjen behandles av automatiserte kappeanlegg og går derfra videre til merking og pakking. Prosessen på byggeplass blir deretter da som et komplett byggesett uten kapp og svinn av materialer. Snekkeren blir en effektiv montør og bruker ikke tid på måltaging og kapping av materialer.

DSC 8357

Daglig leder Audun Løhre her hos årets leverandør Pretre

I god vekst

Daglig leder Audun Løhre kunne fortelle om en god omsetningsvekst også i 2018 for konsernet. I fjoråret vil de passere 1.5 milliarder i omsetning. Det skjer gjennom i alt 19 byggevarehus spredt over hele Østlandet. I fjor ble det igangsatt 3 nye varehus under Gausdal Landhandleri-logoen, De overtok byggevareutsalg i Bagn og på Fagernes samtidig som de bygde om lokaler i egen regi på Dokka.

Løhre bekrefter at det nok blir flere butikker framover i områder det passer inn i firmaets nedslagsfelt og rutenett for transport. Årets resultat er det for tidlig å si noe om. På spørsmål om butikken her i Gausdal så bekrefter han at de driver veldig godt med god vekst fra år til år.

Sosialt

Når mange fagfolk samles er det sosiale også viktig. God mat og drikke og en festlig kveld mellom dagene hører med. Ved avslutningen var TV-kjendisene Nils & Ronny hyret inn med et sceneshow. De hadde publikum i sin hule hånd med glimt fra flere av sine spektakulære reiser rundt om i verden. Gausdal Land tar vare på kundene sine og slike samlinger er årlige. Viktige møter og kontakter som kan gjøre en forskjell i et marked med knallhard konkurranse.

Olav Iverslien
Olav Iverslien
Cron Job Starts