Hjem   >   Næringsliv   >   LITRA i 100 år

Forfatter Arvid Møller sammen med konsernsjef i LITRA Vegard Narmo

LITRA i 100 år

Transportkonsernet LITRA fyller hundre år og i den forbindelse lanserer de nå en praktbok skrevet av Arvid Møller som forteller historia fra den spede begynnelse i 1917 til dagens konsern som har 550 ansatte over hele landet, 270 egne biler, over 70 biler fast innleid og en omsetning som passerer 800 millioner. Litrakonsernet har i sin organisasjon delt seg i Litra Termo, Litra Bulk, Litra Gass og Martinsen Transport som underselskaper. Transportselskapet Per E Kristiansen er også 100 % eid av Litra og det er også underselskaper i Sverige for tank og gasstransport. Kundene er kjente solide selskaper som setter store krav til transportløsninger; Tine, Felleskjøpet, Nortura, Shell og Cirkel K er noen av dem.

Konsernsjef Vegard Narmo mente bedriftens styrke er at de er gode på store transportoppdrag og gjerne transport med spesielle krav som kjøl/frys, næringsmidler, gass og oljeprodukter.

Startet i Gausdal

Det er ingen gausdøler om har levd en stund som ikke kjenner til Gausdal Bilselskap. Det var her det hele startet da framsynte gardbrukere møttes på Handelsforeningen i Vestre og stiftet det som i dagligtale kun het GB. Formålet var å bedre gods og persontrafikken i Gudbrandsdalen. GB sine busser var et kjent og kjært kollektivtilbud før det ble moderne å snakke om slikt. Ganske enkelt fordi bil på ingen måte var allemannseie hverken før krigen eller tidlig i etterkrigsårene. Persontrafikken er nå ikke lenger en del av selskapets portefølje. Det er gods og spesialtransport som gjelder. Og det er kvalitetsstandarder og høy sikkerhet som skal kjennetegne transportøren . Litra er en av Norges største transportselskaper, men i europeisk målestokk er de små og konkurransen fra Eu-landene er stor også på norske transportoppdrag.

Ingen store transportselskaper unngår og ha visjoner for alternativt drivstoff. Litra har tatt det over pratestadiet og besluttet at 100 lastebiler skal over på biodrivstoff de nærmeste årene. Selskapet vil også engasjere seg i infrastruktur og utbygging av drivstoffanlegg for biogass i landet. Når det gjelder elektrifisering av lastebilflåten er Narmo noe mer forsiktig. Teknologien på dette feltet er ikke utviklet for tunge kjøretøyer sier han, men de følger utviklingen nøye. Med utskifting av 60-80 biler i flåten hvert år fornyer de stadig bilparken med biler som har siste motorteknologi og lavest utslipp. Han viser ellers til historien og at GB allerede i 1918 var ute med elektrisk varetransport på ruta til Svatsum uten at det var noen stor suksess. Historien om at Brumo-Blakken dro elbilene er med i boka.

Boka

Det er store tall og tunge biler med det meste  som oppsummerer Litra. Det gjelder også bokverket»Litra i 100″. Forfatteren Arvid Møller har samlet 500 sider mellom permene. Her har 150 informanter gitt sine bidrag og det er over  300 bilder i boka. Boka gir et godt innblikk i samferdselshistorien de siste 100 år, men er også en viktig dokumentasjon av samfunnsutviklingen i Gudbrandsdalen i samme periode. Spesielt for boka er at det ikke bare er tørre fakta , men godt krydret av det brede persongalleriet og de gode historiene for de som har vært med på bedriftens utvikling gjennom årene. Det er ingen typisk bok du tar med deg på senga( med sine 2.4 kg) men den er et oppslagsverk i lokalhistorie som er vel verdt å lese. Vi trodde vi hørte feil når prisen ble sagt var kr 295, men det stemmer og det er veldig billig. Boka kan kjøpes på Litra sitt hovedkontor og på festdagen førstkommende lørdag

Festen

100 års jubileet skal markeres med åpen dag ved Håkons Hall. Her blir det utstilling av biler både dagens og de som er veteraner. Veteranbuss kjører skytteltrafikk fra Lilletorget og opp på Stampesletta. Her blir det aktiviteter for både store og små. Servering og underholdning. Om kvelden benkes 5-600 av bedriftens ansatte til festmiddag i Håkons Hall. Det har de ganske sikkert fortjent. Som Konsernsjefen sier «det  er arbeidsfolket som skaper verdiene i bedriften og de som skaper det konsernet står for. Selskapets sjåfører kjøre HVER dag en distanse som tilsvarer to ganger rundt jorda, 30 millioner kilometer pr år er den totale kjørelengden. Det bør feires og vi gratulerer både med 100 årsjubileet og bokverket. Begge deler står seg godt. Ta en tur til Håkons Hall på lørdag fra kl. 1100.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin